Het Cadeau

 

.

Ik heb een cadeautje voor jou.

Ik heb een cadeautje voor jou, mooi ingepakt, waardevol, met de allerbeste bedoelingen en uit liefde wil ik het je geven. Maar jij wilt het niet, je neemt het niet aan. In wiens handen ligt dit cadeautje dan? Hetzelfde geldt met woorden en goedbedoelde adviezen.

.

Stel dat onze woorden niet binnenkomen bij de ander….

bij onze kinderen bijvoorbeeld, en ze daar vervolgens ook niets mee doen? We kunnen zeggen wat we willen, maar soms (best vaak eigenlijk) doen onze kinderen niets met de woorden die we zeggen. Als voorbeeld: “Ik wil dat je luistert, ik wil dat je gezond eet, ik wil dat je je kamer opruimt, ik wil dat je niet de hele dag op je Ipad gaat zitten en dan ook nog eens agressieve games speelt want dat zuigt je energie weg”. Afijn…het voorbeeld is duidelijk neem ik aan.

Als allereerste wil ik je zeggen dat dit niet alleen bij jou is, dat gebeurt ook bij je vriendin, buurvrouw, bij mij en heel veel anderen. Hoe kunnen we dit nu vertalen, gaan omdraaien of omdenken? Nu stel hè…stel dat je kind deze goedbedoelde adviezen echt niet binnen laat, hij/zij neemt ze niet eens aan. Wat dan? Dan kaatsen de woorden als het ware terug naar ons.

.

En nu stel dat dit ook klopt,

dat dat juist de reden is waarom jouw kind die boodschap niet aanneemt, omdat het weet dat die boodschap niet voor hem/haar is, maar ECHT voor jou. Zou daar een kern van waarheid in kunnen zitten? Zou het een idee zijn om dat eens uit te proberen? Want waarschijnlijk levert het een hoop frustratie op dat jouw kind niet doet wat jij van hem/haar vraagt. Ha leuk….dit werkt dus ook andersom. Jouw kind heeft net zoveel frustratie van jou, omdat jij de boodschap niet begrijpt. Dus in plaats van irritant gaan we nu eens kijken naar interessant.

.

Oké….je hebt tot nu toe alles geprobeerd,

het werkt niet, je kind doet niet wat jij van hem/haar verwacht, verlangt of wenst. Nu gaan we deze woorden omdraaien naar jou, want ja…je hebt ze toch in handen of ze hangen in de lucht, want jouw kind neemt ze niet aan. Neem ze dan maar terug zou ik zeggen.

Ik zeg overigens niet lieve mensen dat dit de waarheid is hè (dat weet jij beter dan ik), en daar gaat het ook niet om. Want jouw waarheid klopt net zo goed of net zo min als die van mij. Waar het hier wel om gaat is of het je helpt. Of jouw manier van doen en kijken je tot nu toe heeft geholpen. Ga dan vooral door.
Helpt het je niet? Ga dan eens onderzoeken of je het op deze manier kunt bekijken. Of dat misschien wel klopt.
Want nogmaals….het gaat niet om waarheid hè….het gaat erom of het je helpt.

.

Dan vertelt jouw kind jou op onbewust niveau dus ongeveer dit:

“De reden dat ik niet naar je luister is omdat ik niet weet hoe dat moet doen, jij luistert namelijk ook niet naar jezelf, hoe en waarom zou ik dat dan doen? Dus eigenlijk verwacht jij iets van mij wat jij niet doet, hoe moet ik dan weten hoe ik dat moet doen? En trouwens….als ik als klein kind bij een drukke weg sta, dan zie ik in ieder geval het nut van luisteren nog in.
De reden dat ik niet gezond eet is om jou te laten zien dat jij ook geen gezonde informatie (voeding) binnen krijgt. Ik weet dat ik je hiermee raak, daarom vergroot ik dat zo.
De reden waarom het je zo raakt dat mijn kamer een zooitje is, is omdat jij niet kan zien dat jij ook een hoop rommel bij je draagt. Rommel die misschien niet eens van jou is maar waar jij wel vanuit handelt.
Wil jij weten waarom ik op mijn Ipad zit? Zou het kunnen zijn dat I IK betekent en pad betekent pad. Mijn pad. Dat ik het daarom de hele dag laat zien. Hoe zit het met jouw pad? Volg jij die wel? En die agressieve games hè, zou het kunnen kloppen dat jij zo met jezelf omgaat? Dat jij het in stand houdt door agressief met jezelf om te gaan? Zou dat een reden kunnen zijn waarom je zo moe bent?

.

“De reden waarom dit gaat zoals het gaat

is omdat jij jouw buitenkant kent als geen ander, maar ik zie ook jouw binnenkant lieve mama en papa”. Datgene naar waar jij hebt geleefd, nu nog steeds naar leeft of wat je mag gaan doen. Je hoeft dit niet van me aan te nemen, maar als mijn woorden op dit moment wel bij jou binnen komen, dan kun je je afvragen of dit toch echt een daad uit liefde is. Dat ik een hele goede reden heb om te zijn wie ik ben, om te laten zien wat ik je laat zien. Trouwens mam en pap….vraag me niet hoe dit precies werkt….want dit gebeurt namelijk op onbewust niveau….ik snap het eerlijk gezegd ook niet, ik weet alleen dat ik niet anders kan. Ik wil echt jouw/jullie dag of leven niet verpesten, in tegendeel zelfs. Het enige wat ik wil is dat jij de ouder bent die ik nodig hebt, die volledig 100% zichzelf kan en mag zijn, die luistert naar zichzelf, die zich voedt met de juiste mensen en informatie, die zijn/haar eigen rommel aanpakt, zijn/haar eigen pad volgt en liefdevol in en over zichzelf praat”.

.

“Daarom geef ik met heel veel liefde jouw cadeautje weer terug aan jou”.

.

Met behulp van de feedback van kinderen bevrijden we onszelf en als gevolg daarvan ook hen. Ze laten – vanuit die puurheid – ook merken dat het nu goed gaat. Dan hoeven ze de signalen niet meer af te geven.

.

We verstaan elkaar.

We gaan een mooie toekomst tegemoet als we luisteren naar de signalen van kinderen. Een wereld waarin ieder mens (groot of klein) welzijn en verbinding ervaart, op zijn/haar unieke wijze tot zijn recht komt en we respectvol omgaan met elkaar. Het mooie is dat het gewoon begint bij jou en je kind.

.

Eye opener

Een oplossing voor de problemen van kinderen, een eye-opener voor volwassenen en een goede ontwikkeling voor jou EN de wereld.

.

Meer blogs lezen, dat kan HIER.

.

Terug naar HOME