Wij zijn het systeem

Stel jezelf nu eens hardop de vraag: “Wie maakt er onderdeel uit van het (school)systeem?” Dat zijn toch gewoon de mensen zoals jij en ik?
.

Wat maakt dan dat je denkt geen verschil te kunnen maken omdat je nu eenmaal aan het schoolsysteem vastzit?

.

Zou het ook te maken kunnen hebben met onze persoonlijke systemen waar wij nog ooit onbewust deel van uitmaken? Het systeem van waaruit we reageren? Het systeem wat wij ‘normaal’ vinden? Het systeem waar we misschien niet eens bewust van zijn maar waar kinderen enorm op triggeren? Ons onbewuste geconditioneerd systeem wat we vanuit onwetendheid doorgeven aan de volgende generatie. Ik zie namelijk heel veel verschil bij bepaalde docenten terwijl ze allemaal onderdeel zijn van het schoolsysteem, toch?

.

En dan vraag ik me ooit af hè…..

Hoe kan het dat sommige kinderen thuis heel goed kunnen lezen en op school dichtklappen, of andersom? Als een kind niet kan lezen dan kan hij niet lezen, niet op school èn niet thuis.

Hoe zou het komen dat een kind als ‘moeilijk’ of ‘agressief’ bestempeld wordt, terwijl een andere ouder of docent er geen moeite mee heeft? Ik ben er heilig van overtuigd als het kind echt zo moeilijk hanteer is, dat hij/zij dit gedrag bij iedereen vertoont toch?

Hoe kan het dat een bepaalde klas bij de ene docent muisstil is terwijl er geen land mee te bezeilen is bij de andere docent?

.

Alle kinderen zijn van nature leergierig. Waar ik ook van overtuigd ben is dat de persoonlijke systemen die in de mensen zitten een hele grote factor is of je de klas meekrijgt of niet en of je de kinderen kunt boeien of niet.

Nu sta ik gelukkig niet voor de klas, die behoefte heb ik ook nooit gevoeld. Ik heb echt enorm veel bewondering voor leerkrachten en zou voor geen goud in hun schoenen willen staan. Ik heb mijn handen al vol aan twee spiegels thuis, docenten hebben er vaak twintig of zelfs nog meer.

.

Wie heeft jou vroeger geïnspireerd?

Persoonlijk ken ik ook docentes waarvan ik denk, ooohhh wauwww, had ik hem of haar vroeger maar gehad toen ik nog kind was. En als ik terugdenk aan mijn schooltijd dan heb ik letterlijk één voorbeeld gehad waaraan ik me kon optrekken. Het was de directeur van de lagere school die in de jaren ’70 volledig tegen het systeem inging en zijn eigen normen en waarden volgde.

Ik kan me nog herinneren dat ik in de vijfde klas uit de les gestuurd werd omdat ik zenuwachtig (wat overigens ook ergens vandaan kwam) met mijn vingers op mijn tafeltje zat te tikken. Al schreeuwend riep juffrouw Knapen naar mij: “Uit de klas Rian, meld je bij de directie en tussen de middag mag jij niet afwassen” (wat ik altijd met een vriendinnetje deed). Huilend liep ik de trap af en kom onderweg de directeur – meneer Smeets – tegen. Hij vraagt wat er is en al snikkend vertel ik hem het verhaal. Hij troost me en zegt dat ik die middag gewoon mag afwassen en hij dit met juffrouw Knapen zou oplossen (wat hij ook deed).

.

Dus of je nu onderdeel bent van dat schoolsysteem of niet, je bent het toch met me eens dat jij het verschil kunt maken voor jouw kinderen of leerlingen. Je bent het hopelijk met me eens dat je ooit iets zal moeten doen wat misschien tegen de regels ingaat maar wel klopt bij jouw normen en waarden en in het belang van iedereen.

.

Beste docenten:
Ik heb geen verstand van lesgeven, van het onderwijs of van het onderwijssysteem. Waar ik wel verstand van heb is gedrag, het vertalen van gedrag, de logica van het gedrag en de spiegel die kinderen ons dagelijks voorhouden. En nee…ik ben geen leerkracht, wat ik wel weet is dat kinderen met ‘kracht’ iets moeten leren, zelfs de dingen waar ze niet om hebben gevraagd. Hier geldt hetzelfde, ook docentes mogen leren van situaties waar ze niet om hebben gevraagd.

Groei is gelijk aan geluk en als je echt het verschil wilt maken, wees dan het verschil. Of je nu aan het systeem vastzit of niet. Precies zoals meneer Smeets het verschil maakte voor mij.

Is dit moeilijk? Dat zal ik niet ontkennen.
Is dit het waard? Zeer zeker.

Want vroeg of laat krijg je de rekening. Iedereen.

De ene dag zijn we docent en de andere dag leerling. Iedereen!

.

En beste ouders, ook een tip voor jullie:
Of je kind nu thuisstudie volgt, naar een reguliere school gaat of speciaal onderwijs volgt, het maakt allemaal niet zoveel uit. Je wordt als ouder zijnde sowieso getriggerd op de dingen die jouw kind gaat meemaken (al dan niet op school).
Als het jou of jouw kind blijer maakt om hem of haar naar een vrije school te laten gaan, dan zou ik dat zeker doen. Maar ben er ook van bewust dat jouw kinderen tegen medeleerlingen zullen aanlopen of tegen het gedrag van een docent. Met die issues komen ze naar huis en is het aan jou of je ze voldoende vertrouwen kunt geven om hiermee te dealen. Of ze hun eigen keuzes durven maken en verantwoordelijkheden kunnen nemen. Want ja….we kunnen ze natuurlijk voor alles en nog wat beschermen, maar vroeg of laat (dat kan ook op de werkvloer zijn) zullen ze nogmaals hun ‘lessen’ moeten aangaan. Hoe sterk zijn ze dan? Je dient namelijk als ouder ook verdomd sterk in je schoenen te staan om je eigen kinderen op hun bek te laten gaan.

.

Dus ja…wij lopen als ouders ooit vast met het ‘onderwijssysteem’ en de issues waar onze kinderen mee thuiskomen. Nogmaals…..hoe sterk kun jij in je schoenen staan om jouw kind zijn eigen weg te gunnen? We kunnen natuurlijk met onze vingers blijven wijzen, maar ik heb echt ervaren dat niet alle problemen bij school liggen.

.

Kortom….

Lieve ouders, docentes en andere opvoeders, kunnen we onze kinderen en leerlingen alsjeblieft zien als hele waardevolle leermeesters?
Want als we echt open durven te staan voor reflectie en in de spiegels van kinderen kunnen kijken, dan mag je van mij aannemen dat er iets moois gebeurt en dat dat een hele grote verandering brengt in het school- gezin- en persoonlijk systeem.

.

Wij zijn namelijk het systeem.

.

.

Als je in de liefdevolle spiegels van kinderen kunt kijken, dan zul je zien dat hun gedrag en communicatie altijd logisch is. De kunst is om dit te vertalen en daar wil ik je graag bij helpen.

.

Neem vrijblijvend CONTACT met me op om de mogelijkheden te bespreken.

.

  • Af en toe een inspirerende blog in je e-mailbox ontvangen? Dat kan, klik HIER.
  • Interesse in het 60 pagina’s tellende I-boek over spiegelgedrag? Vraag het HIER aan.
  • Gratis interessante E-books over relaties, opvoeden, disbalans en andere diensten, neem HIER een kijkje.

.

Is dit blog interessant voor andere mensen in je netwerk? Voel je vooral vrij om het te delen.

.